تولیدی 24 کارآفرینی اجتماعی با تولید پوشاک  - تولیدی 24

در حدود سال ۱۹۰۰ میلادی، عواملی مانند: شکل گیری طبقات جدید، گسترش امکانات و روش های جدید زندگی سبب شد که مشکلات زیادی مانند: مهاجرت، حاشیه نشینی، شیوه های کاری نادرست، بیکاری، بحران های زیست محیطی و غیره به وجود آید. در این دوران اقدامات خیرخواهانه ای انجام شد به طوری که تا کنون نتایج کارآفرینی اجتماعی در اموری مثل کاهش فقر و افزایش درآمد مشخص است. امروزه، کارآفرینی اجتماعی در سراسر جهان رواج دارد.

کارافرینی اجتماعی

تعریف کارآفرینی اجتماعی

  • کارآفرینی اجتماعی، گرایشی از کارآفرینی است که به وسیله آن به نیازهای اجتماعی مثل فقر، بیسوادی، بیماری، تخریب محیط زیست و غیره پاسخ داده می شود. در کارآفرینی اجتماعی افراد جامعه مسئولیت اجتماعی خود را در قبال جامعه انجام می دهند و ایده های خود را اجرایی می کنند.
  • کارآفرینی اجتماعی به وسیله آموزش، تقویت شاخص های سلامت، ایجاد کسب وکار و توانمندسازی جوانان سبب گسترش سوادآموزی، اشتغال زایی، کاهش جرم، افزایش امنیت و اعتماد به نفس در افراد می شود.
  • کارآفرینی اجتماعی به گروه های حاشیه ای و طرد شده مانند: زنان، معلولان، سالمندان، مهاجران و غیره کمک می کند و سبب تعادل در جامعه می شود.
  • مردم طی فرآیند کارآفرینی اجتماعی، آموزش می بینند و کار می کنند تا مشکل مشترک خود را حل کنند.

هدف از کارآفرینی اجتماعی

  • کارآفرینان اجتماعی بیشتر به دنبال تأثیر مثبت بر جامعه هستند تا افزایش سود صاحبان شرکت و سهامدارها.
  • شناسایی مشکلاتی که موجب محرومیت و رنج بخشی از انسان ها شده و رفع آن ها.
  • استفاده از توانایی ها، مهارت ها و ایده های افراد جامعه برای در دست گرفتن کنترل سرنوشت خود.
  • پاسخ به مشکلاتی که از سوی سازمان های دولتی نادیده گرفته شده یا بازار راه حلی برای رفع آن ها ارایه نکرده است.
  • کارآفرینی اجتماعی به جامعه سود می رساند و سبب کاهش تنش ها و اضطراب اجتماعی می شود.
  • کارآفرینی اجتماعی به بازسازی هویت زنان کمک می کند و استعدادها و توانایی های آن ها را بروز می دهد.

کارآفرینی اجتماعی

الزامات کارآفرینی اجتماعی

  • کارآفرینان اجتماعی باید درباره مسایل اجتماع آگاهی داشته باشند و با نوآوری به حل مشکلات، بپردازند.
  • برای کارآفرینی اجتماعی باید سرمایه گذاری انجام شود و درآمدی وجود داشته باشد. برای کسب درآمد باید با توجه به نیاز بازار، حیطه کاری انتخاب شود و سرمایه گذاری در آن زمینه صورت گیرد.
  • برای تداوم پروژه های کارآفرینی اجتماعی باید مردم در آن مشارکت کنند و از مهارت های آنان استفاده شود.

کارآفرین اجتماعی کیست و چه ویژگی هایی دارد؟

کارآفرینان اجتماعی افرادی مسئولیت پذیر هستند که راه حل هایی جدید برای کاهش مشکلات اجتماعی ارایه می دهند. آن ها خود به طور مستقیم وارد عمل می شوند. بدین ترتیب یک محصول یا خدمتی جدید به وجود می آید. پس از آن به دنبال سرمایه گذارانی برای کار خود می گردند.

این افراد، اهل عمل و ریسک هستند و ممکن است با شکست هایی نیز روبرو شوند. آن ها باید روی دیگران تاثیرگذار باشند. ابتدا باید از سرمایه گذاران، حتی اگر فقط دوستان و فامیل باشند شروع کنند، سپس همکاران و کارکنان را تشویق به همکاری کنند.

کارآفرین اجتماعی

تفاوت های کارآفرینی اجتماعی با انواع دیگر کارآفرینی

  • اساس کارآفرینی اجتماعی توجه به منفعت جمعی در برابر منفعت فردی، و توجه به مشکلات اجتماعی است.
  • کارآفرین اجتماعی انتظار منفعت مالی ندارد. البته از سودآوری گریزان نیست، و اقدامات خود را به سمت ایجاد درآمد سوق می دهد. اما منافع اجتماعی برای او اولویت دارد.
  • سود کارآفرینی اجتماعی، دوباره برای کاهش مشکلات اجتماع، سرمایه گذاری می شود.
  • کارآفرینان اجتماعی با سختی های بیشتری برای به دست آوردن منابع اقتصادی روبرو می شوند.
  • اثرگذاری اقدامات کارآفرینان اجتماعی گسترده تر از اقدامات کارآفرینان سنتی است، اما نتایج کارآفرینی سنتی ملموس تر است.

تفاوت کارآفرینی اجتماعی و سنتی

کارآفرینی اجتماعی و تولید پوشاک

یکی از حوزه هایی که بسیار مورد استقبال کارآفرینان اجتماعی قرار می گیرد، حوزه تولید پوشاک است. در این حوزه نسبت به مشاغل دیگر می توان با تخصص و سرمایه ای کمتر و با صرف زمانی اندک برای آموزش به کارکنان، کسب و کاری کوچک و سودمند برای افرادی که به دنبال شغل هستند و به خصوص زنان ایجاد کرد؛ زنانی که سرپرست خانوار هستند یا نیاز است که در تامین هزینه های زندگی به همسران خود یاری برسانند.

با ایجاد تولیدی لباس می توان سبب اشتغال زایی و کسب روزی حلال شد، از وقوع آسیب های اجتماعی مثل فقر، بیکاری و از بین رفتن بنیان خانواده ها جلوگیری کرد، از استعدادها و توانایی های افرادی که در حاشیه بوده اند استفاده کرد و سبب تقویت روحیه و اعتماد به نفس آن ها شد.

تیم تولیدی ۲۴ قصد دارد، بخشی از بازار خود را به فروش محصولات چنین کسب و کارهایی اختصاص دهد و به این نحو در فرآیند به ثمر نشستن چنین تلاش های اجتماعی برای داشتن جامعه ای سالم و توانمند مشارکت داشته باشد.

برای مشاهده، خرید یا فروش محصولات مربوط به حوزه کارآفرینی اجتماعی می توانید به تولیدی ۲۴ بازار مراجعه کنید.

تولیدی پوشاک

منابع

نقش کارآفرینی اجتماعی در توسعه محلی، سید احمد فیروزآبادی، حمیده دباغی، نشریه توسعه محلی، دوره هفتم، شماره ۱

وبسایت انجمن زنان مدیر کارآفرین

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 96 views بار دسته بندی : کسب و کار نساجی و پوشاک تاريخ : 18 نوامبر 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها