تولیدی 24 چه دلایلی ، باعث فاصله میان طراحان لباس و تولید کنندگان  در ایران شده؟  - تولیدی 24

به نقل از تولیدی ۲۴ : این جمله ، تنها یک سوال نیست. مشکل عمده ی طراحان لباس در ایران است. و پاسخ به آن، موجب پیدایش راه حلی مناسب می باشد. یک طراح ، پس از گذراندن بسیاری از مراحل و سختی ها، موفق به اخذ مدرک می گردد. ولی وقتی پا عرصه ی کار می گذارد، تازه متوجه می شود دنیای طراحان، آنطور که پیش خود  تصور می کرد ، نیست. و شاید با خود به این بیاندیشد که بیهوده تلاش کرده است.

اما اگر کمی دقت کنید ، طراحانی هم هستند که پله های ترقی را یکی پس از دیگری طی میکند. از آن طرف، بسیاری از تولید کنندگان، به دلیل اجرای طرح های تکراری و خسته کنند یک الگو ، ممکن است بازار داغی نسبت به لباس های خارجی جدید نداشته باشند. مطمئنا با تلفیق دو امر طراحی و تولید ، بسیاری از مشکلات ، حل خواهد شد ولی این فاصله به چه دلیل درست شده و راه حل آن چیست؟

 

شاید اگر در یک فضای تولیدی قرار بگیرید و با مشغله های یک تولید کننده آشنا شوید ، این موضوع را بیشتر درک کنید. یک تولید کننده باید با مشکلاتی همچون تامین مواد اولیه، رساندن محصولات به شب های عید، دستمزد کارگران، هزینه های جانبی، مشکلات چک های برگشتی، یافتن مشتری و صدها مشکل دیگر ، دست و پنجه نرم کند.

خب مسلما یک طراح لباس را  که دوست دارد روی میز طراحی بنشیند و هنگام طراحی نوشیدنی صرف کند ، یک هزینه هنگفت الکی می داند. و معمولا طراحان مد و لباس ،فکر می کنند برای انجام هر چه بهتر کارهای خود باید از تنش به دور باشند. خب پس نیمی از جواب این سوال هم در آمد، اما نیمه ی دیگر چیست؟

یک تولید کننده ، برای اجرای طرح احتیاج به الگو دارد و معمولا یک برش کار نمی تواند با اسکیس و راندو ، پارچه ی خود را برش دهد. در حالی که بسیاری از فارق التحصیلان طراحی  در امر الگو سازی ، مهارت زیادی ندارند.

بسیاری از طراحان روی دستمزد کارهای خود، قیمت هایی میگذارند که برای یک تولید کننده به صرفه نیست.

در کشور ایران ، قانون انحصاری بودن  یک طرح ، به خوبی اجرا نمی شود و تولید کننده ترس از آن دارد که پس از هزینه بابت طرح، به راحتی آن را کپی و اجرا نمایند. این مسائل، بعضی از دلایل جدایی تولید از طراحی را پوشش میدهد، ولی هر مشکلی راهی دارد. راه حل این مشکلات چیست؟

 

خصوصیاتی که طراح باید داشته باشد:

  • اول از همه ، یک طراح باید دانش کافی را داشته باشد و روز به روز بر مهارت خود بیافزاید . دوم اینکه متریال را  کامل بشناسد. سوم اینکه با امور تولید از جمله برش و دوخت ، آشنایی داشته باشد و تا حدودی کار با وسایل خیاطی را بلد باشد.
  • یک طراح باید مدتی قلم و کاغذ را کنار گذاشته و در تولیدی مشغول به کار گردد تا با پیچ و خم آن ، آشنایی کامل پیدا کند.
  • یک طراح ، باید در امر الگوسازی از مهارت بسیار بالایی برخوردا باشد. تا زمانی که مهارت کافی در الگوسازی را نداشته باشد ، مسلما بازار کاری هم نخواهد داشت.
  • طراح های گران قیمتی که سرشان شلوغ است ، از کار ارزان شروع کرده اند. عجله نکنید. از  ارزان شروع کنید تا تجربه و اعتبار کافی را بدست آورید.
  • برای پیشرفت در دنیای مد و فشن، استقامت اولین راز پیروزی است. پس صبر و حوصله خود را تقویت کرده و راه خود را ادامه دهید.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 82 views بار دسته بندی : کسب و کار نساجی و پوشاک تاريخ : 18 نوامبر 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.