تولیدی 24 نحوه ی تولید لباس ارزان + چگونه لباس ارزان تولید کنیم؟  - تولیدی 24

چگونگی تولید لباس ارزان

شاید تا کنون دیده باشید که لباس های برخی از تولیدی ها یا فروشگاه ها ، دارای قیمت های بسیار پایینی بوده و با هر حساب و کتاب ، به این نتیجه می رسید که امکان ندارد با این قیمت ها  بتوان پوشاکی را تولید کرد و به قولی پول پارچه ی آن هم در نمی آید . ماجرا از جایی جالب تر می شود که متوجه می شوید این پوشاک تولید داخل بوده و رد پایی از لباس چینی نیز به چشم نمیخورد .

اما خب چطور امکان دارد به عنوان مثال ، تی شرتی با قیمت ۷۰۰۰ تومان به دست مشتری داد در حالی که هزینه ی تولید آن تی شرت بیش از این حرفها می باشد. مدت ها این موضوع ذهنم را به خود مشغول کرده بود. بالاخره تصمیم گرفتم تا حس کنجکاوی خود را ارضا کنم .

پس به سراغ همان تولید کنندگان رفتم و  سخنانشان را همراه با مشاهدات عینی خود تلفیق کردم و به برخی از راز هایشان پی بردم ، در این مطلب چکیده ای  که به آن پی بردم را با شما به اشتراک خواهم گذاشت .البته شایان ذکر است که به هیچ عنوان این مسیر ها و روش ها مورد تایید نبوده و صرفا جهت اطلاع و ابهام زدایی منتشر گردیده . اگر به دنبال کاهش هزینه تولید به صورت اصولی می باشید مطلب کاهش هزینه تولید لباس بسیار مناسب می باشد .

 

تقسیم بندی در تولید لباس ارزان

بدیهی است که متریال ( پارچه ) و هزینه تولید ( مزد و اجرت ) ، عمده ی قیمت یک لباس را تشکیل می دهند . بدیهی تر از آن اینست که برای تولید لباس ارزان باید روی این دو رکن ، تمرکز بیشتری کرد  . پس اول به سراغ متریال می رویم و بعد از تشریح آن کمی هزینه ی تولید را مورد بحث قرار داده و در نهایت به موارد موثر پایانی خواهیم پرداخت.

 

پارچه مهمترین عامل برای تولید لباس ارزان

با یک حساب سر انگشتی پی خواهیم برد که در اکثر تولیدات پوشاک ، پارچه بیشترین سهم از قیمت تمام شده را دارد . (البته به غیر از مواردی همچون کت و شلوار که اجرت دوخت و هزینه تولید آن ممکن است بسیار بیشتر پارچه آن باشد . ) پس پارچه را در الویت خود قرار داده و کمی به تحلیل آن خواهیم پرداخت. در ادامه دو راه برای کاهش قیمت تمام شده لباس از طریق پارچه می یابیم، ، اول قیمت پارچه و دوم تعداد کاری که از وزن یا متراژ مشخصی از پارچه  تولید می گردد.

 

تولید پارچه به شرط شناخت کاملتولید آسان پارچه

قرار نیست برای تولید پارچه حتما کارخانه ای داشت ، با شناختی کافی از تولید ، الیاف و نساجی می توان پارچه های دلخواه و بسیار ارزانی را برای تولید پوشاک فراهم نمود . همانگونه که بسیاری از کارگاه های خیاطی به صورت مزدی و اجرتی برای سفارش دهنده تولید می کنند ، در صنایع تولید پارچه نیز پارچه ها ، اجرتی بافته می شوند  و اکثرا تولیدات پارچه بر طبق سفارشات صورت می گیرد  . این یکی از راه های شایسته و در عین حال زیرکانه برای تولید لباس ارزان می باشد.

 

بزخری استوک و پارچه های ته انبار پارچه استوک

زمانی که تولید پارچه برای فصلی به اتمام می رسد ، برخی از تولید کنندگانی که برای فصول متفاوت پارچه تولید میکنند ،تولید پارچه برای فصل آینده یا حتی دورتر را آغاز می کنند .

در این زمان تولیدی های پوشاک نیز پارچه های خود را از قبل تهیه کرده اند و در حال تولید پوشاک خود می باشند و معمولا در انبار تولید کنندگان یا عمده فروشان پارچه ، طاقه های ناقص شده ای می ماند که به نظر می رسد یک سالی قرار است مهمان انباردار باشند و همین شکار چرب و نرمی را برای (با عرض پوزش ) بزخری فراهم می سازد . (بزخری ضرب المثل حکایات ملانصرالدین است ) درست است که شکار های اینچنین زیاد نیست ولی همان کم نیز شیرین معامله می شود. اصطلاحا به این پارچه ها استوک نیز گفته می شود ( استوک stock : موجود )

 

راه یا چاه ، پارچه های کم کیفیتصنعت پوشاک

شاید تا به حال نخ اسپان چینی به گوشتان خورده باشد یا حتی با آن سروکار داشته اید ، این نوع نخ ها به قدری بی کیفیت هستند که برخی از رنگ های تیره ی آنها زمانی که از تکمیل باز میگردند شبیه به ورق پلاستیکی می شوند.

ولی خوب قیمت هایشان نیز  قدری پایین است که خرابی ها به شمار نمی آیند . این نوع پارچه هایی که قیمتهایشان وسوسه انگیز هستند ولی کیفیت خوبی ندارند بسیارند که متاسفانه این نوع پارچه ها به دلیل فرآیند و نوع جنسشان ، برای پوست زیاد مناسب نمی باشند ( معمولا از چیپس های باز یافتی تولید می شوند )

 

 

تعداد کار از هر کیلو پارچه

زمانی که تعداد بیشتری از هر کیلو پارچه تولید شود ، قیمت ها به همان نسبت بارشان از روی هر لباس کمتر می شود. برای این کار راه های متفاوتی وجود دارد که چند مورد رایج ( نقل قول) را مورد بررسی قرار می دهیم :تولید پوشاک و هزینه

  • تنظیم عرض پارچه و الگو به منظور کاهش پرت
  • استفاده از پارچه های پرت یا ارزان تر ، برای خرج کار
  • بافت پارچه با درجه ی شل ( که باعث سبکی می شود )
  • استفاده از الگوی های کوچک تر و اسلیم فیت (فروش را کمتر می کند )

 

در موضوع پارچه برای تولید لباس ارزان ، موارد بسیار دیگری نیز می باشد ولی فعلا به مرحله بعد می رویم .

 

هزینه و تولید لباس

در مطلب کاهش هزینه تولید لباس ، موارد متعددی را به صورت اصولی تر  مورد بحث قرار دادیم که در این قسمت ، با نگرشی و روشی متفاوت تر به آن خواهیم پرداخت . البته باز هم یادآوری کنم که تمامی این روش ها مورد تایید نیست.

 

 

حداقل امکانات حداکثر استفاده

تولید لباس بهینه

زمانی من با دو تولیدی لباس همکاری داشتم . یکی از تولیدی ها دارای ۱۲ دوزنده و نیرو و دیگری در کل دارای ۳ دوزنده بود . ولی این دو تولیدی با وجود اختلاف در تعداد نیروی کار، تولید یکسانی داشتند . همین موضوع سبب می شد تا هزینه های تولیدی دوم بسیار کاهش یابد .  تنها تفاوتشان این بود که تولیدی دوم ، از حداقل ها ، حداکثر استفاده را می کرد و مدیریت بسیار دقیقی داشت.

 

تولید لباس در حومه

**یک ویژگی مشترکی که میان تولید کنندگان پوشاک ارزان بسیار بارز بود  ، به مکان تولیدی آنها برمی گشت . مکان تولیدی لباسشان خارج از محدوده ی شهری  بود ، ابتدا به این فکر افتادم که دوری از شهر و خدمات تولید می تواند باعث بالا رفتن هزینه شود ولی خب اینطور نبود .**

در حاشیه و حومه ی شهر هزینه ی نیروی کار ، هزینه های جانبی و ایاب و ذهاب به مراتب کمتر از داخل شهر می باشد . حتی حومه های شهر برخلاف تصور ، دارای بسیاری از خدمات تولید مرتبط هستند .

در پایان کار متوجه شدم که نه تنها روی تولید لباس های بسیار ارزان ضرر نمیدهند ، بلکه حتی سود های بیشتری نسبت به دیگر تولیدی ها روی لباس های تولید شده اعمال می کنند. البته ناگفته نماند که اینگونه تولید ها معمولا دارای چشم انداز خوبی نخواهند بود .

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 98 views بار دسته بندی : کسب و کار نساجی و پوشاک تاريخ : 18 نوامبر 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها