تولیدی 24 نحوه محاسبه ظرفیت داکت اسپلیت - تولیدی 24

داکت اسپلیت یکی از بهترین ابزارهای گرمایش و سرمایش است. این سیستم تهویه مطبوع که یکی از جدیدترین فناوری های این حوزه به شمار می رود، اکنون در ساختمان ها و فضاهای زیادی استفاده می شود. اما سئوالی که برای افراد زیادی در هنگام خرید داکت اسپلیت به وجود می آید این است که کدام دستگاه برای فضای من مناسب است؟ پاسخ به این سوال (چطور ظرفیت داکت اسپلیت مورد نیازمان را محاسبه کنیم؟)، نحوه محاسبه ظرفیت داکت اسپلیت و همچنین توضیحاتی درباره خرید یک دستگاه داکت اسپلیت مناسب را در این مقاله مطالعه کنید. برای نوشتن مقاله محاسبه ظرفیت داکت اسپلیت از سایت تخصصی آرتانسیم تولیدکننده داکت اسپلیت، چیلر و فن کویل کمک گرفته ایم.

محاسبه ظرفیت داکت سرمایشی و گرمایشی داکت اسپلیت به شما کمک می کند تا با اطلاع برای خرید این سیستم مراجعه کنید. علاوه بر این باعث می شود که احیاناً گرفتار فروشندگان سودجوی این حوزه نیفتید.

به همین دلیل اکیداً پیشنهاد می کنیم برای مشاوره و خرید داکت اسپلیت حتما از شرکت های مطمئن و با تجربه در این حوزه استفاده کنید.

داکت اسپلیت

اهمیت محاسبه صحیح ظرفیت داکت اسپلیت

چرا این موضوع تا این اندازه پر اهمیت است؟ باید گفت اگر ظرفیت دستگاه داکت اسپلیت شما، کمتر از حد مورد نیاز باشد، دستگاه انرژی مضاعفی برای سرمایش و گرمایش محیط مصرف خواهد کرد.

این موضوع علاوه بر اینکه دمای مطلوب محیط هیچ گاه حاصل نخواهد شد، باعث استهلاک دستگاه نیز می شود و عمر دستگاه در دراز مدت کاهش می یابد.

از طرف دیگر اگر شما از داکت اسپلیتی استفاده کنید که ظرفیتی بیشتر از محیط مورد نظر شما داشته باشد نیز دچار مشکل خواهید شد. سرما یا گرما به سرعت محیط را فرا می گیرد.

دستگاه به صورت مکرر پس از رسیدن به دمای مورد نظر خاموش و روشن خواهد گردید. خاموش و روشن شدن زیاد دستگاه، مصرف انرژی بسیاری برای شما در پی خواهد داشت.

برای آشنایی با برندهای داکت اسپلیت پیشنهاد می کنیم مقاله “معرفی برندهای داکت اسپلیت” را از سری مقالات تخصصی آرتانسیم تولیدکننده داکت اسپلیت، چیلر و فن کویل را مطالعه کنید.

محاسبه داکت اسپلیت

آشنایی با محاسبه ظرفیت

قبل از بیان نحوه محاسبه ظرفیت داکت اسپلیت باید شما را با یک اصطلاح آشنا کنیم. اصطلاح BTU که کوتاه گردیده عبارتBritish Thermal Unit  است. BTU یکی از واحدهای انرژی همانند ژول و … است که از آن برای اندازه گیری انرژی حرارتی استفاده می شود.

به صورت خلاصه می شود گفت: یک BTU به میزان انرژی صرف شده برای گرم شدن یک پوند آب می گویند که منجر به افزایش یک درجه فارنهایت دمای آن می شود.

برای بیان ظرفیت دستگاه داکت اسپلیت از BTU/hr استفاده می کنند که همان ظرفیت برودتی در یک ساعت است. گاهی نیز از تن تبرید در بیان ظرفیت دستگاه داکت اسپلیت استفاده می شود. هرBTU/hr 1200 برابر ۱ تن تبرید است.

در سیستم های تهویه مطبوع گاهی از کیلووات و اسب بخار نیز استفاده می شود که درباره داکت اسپلیت کمتر کارایی دارد.

داکت اسپلیت ها نوعی از سیستم های تهویه مطبوع هستند قبل از اینکه با محاسبه ظرفیت سرمایش یا گرمایش آنها آشنا شوید. پیشنهاد می کنیم مقاله “بررسی مزایا و معایب داکت اسپلیت” را از سری مقالات تخصصی آرتانسیم تولیدکننده داکت اسپلیت، چیلر و فن کویل مطالعه کنید.

 

محاسبه ظرفیت سرمایشی و گرمایشی

معمولا در محاسبه ظرفیت داکت اسپلیت برای یک واحد مسکونی یا یک فضای اداری، از سه روش استفاده می شود. روش اول محاسبه دقیق است. در این روش که نیازمند اطلاعات دقیق مهندسی بنا، متراژ دقیق، اتلاف انرژی پنجره ها، دیوارها و در اصلی مورد محاسبه قرار می گیرد.

علاوه بر این، شکل قرارگیری و سیستم روشنایی، تعداد کامپیوترهای فعال، نحوه قرارگیری ساختمان در برابر نور خورشید، طبقه مورد استفاده دستگاه داکت اسپلیت و… نیز اهمیت خود را نشان می دهد. این روش یک روش کلی مورد استفاده در سیستم های تهویه مطبوع است، اما استفاده از این مورد درباره داکت اسپلیت خیلی رایج نیست.

 

محاسبه سرانگشتی ظرفیت داکت اسپلیت

برای داکت اسپلیت معمولا روش های محاسبه سرانگشتی با مبنای متراژ مفید و غیر مفید کارایی بیشتری دارد. برای محاسبه سرانگشتی با متراژ مفید، می بایست در ابتدا فضای مفید اندازه گیری شود.

مقصود از فضای مفید همان محیط هایی است که نیاز به سرد شدن یا گرم شدن دارد. مثلا اتاق ها، آشپزخانه و پذیرایی جزو فضاهای مفید محسوب می شود و سرویس بهداشتی و تراس، غیرمفید به حساب می آیند. در ادامه باید سطح اشغال شده توسط دیوارها را نیز به فضای غیرمفید اضافه کرد.

نوع کارایی فضا نیز در تعیین ظرفیت داکت اسپلیت موثر است. مثلا برای یک محیط اداری تعداد سیستم های رایانه فعال و همچنین تعداد کارمندان نیز، اعداد موثر محسوب می شوند.

در کنار موارد ذکر گردیده، با توجه به مواردی نظیر ارتفاع از سطح دریا، میزان رطوبت و …، ضرایب خاصی برای هر شهر نیز تعیین گردیده است. مثلا برای شهرهای شمالی ایران عدد ۳۸۰ در نظر گرفته گردیده است. شهرهای جنوبی نظیر کیش، بندرعباس و بوشهر نیز، ضریب ۵۵۰ را به خود اختصاص داده است. تهران، شیراز، اصفهان و مشهد ضریب ۴۰۰ را همراه خود دارند و برای اهواز و یزد نیز، ضریب ۶۰۰ در محاسبات استفاده می شود.

سیستم های تهویه مطبوع انواع مختلفی دارند چیلر، داکت اسپلیت و فن کویل؛ برای اینکه تفاوت چیلر و داکت اسپلیت را بدانید. لازم است مقاله “تفاوت‌ های چیلر و داکت اسپلیت” را از سری مقالات تخصصی آرتانسیم تولیدکننده سیستم های تهویه مطبوع از جمله داکت اسپلیت، چیلر و فن کویل مطالعه کنید.

انواع داکت اسپلیت

فرمول محاسبه ظرفیت داکت اسپلیت

این فرمول به این شکل است که ضریب عددی شهر مورد نظر می بایست در متراژ مفید محاسبه گردیده برای یک واحد مسکونی ضرب شود. بعنی برای یک واحد مسکونی ۸۰ متری در مشهد، عدد نهایی ۸۰*۴۰۰ خواهد بود. یعنی باید دستگاهی با ظرفیت ۳۲۰۰۰BTU/hr باید تهیه شود.

اما این فرمول برای محیط اداری متفاوت است. در محیط اداری می بایست تعداد کارکنان در عدد ۴۰۰ و تعداد سیستم ها نیز، در عدد ۶۰۰ ضرب شود. یعنی فرمول نهایی به این شکل خواهد شد.

(مساحت مفید محیط*ضریب شهر)+(تعداد رایانه*۶۰۰)+(تعداد کارکنان*۴۰۰)

فرمول محاسبه ظرفیت داکت اسپلیت در محیط تجاری نیز، همانند محیط مسکونی است، با این تفاوت که ضریب ۲ نیز به کل فرمول اضافه می شود. یعنی مساحت مفید*۲*ضریب شهر.

حال با این فرمول متوجه می شویم که برای فضای ما به صورت کلی چه ظرفیت برودتی مناسب است. اما کدام دستگاه برای ما مناسب است؟ مثلا اگر ظرفیت برودتی داکت اسپلیت، ۵۳۰۰۰ به دست آمد، باید چه دستگاهی را انتخاب کرد؟

دستگاه های موجود در بازار را ۲۴هزار، ۳۰هزار، ۳۶هزار، ۴۲هزار، ۴۸هزار و ۶۰ تشکیل می دهند. انتخاب بهینه اینکه یک دستگاه ۶۰ هزار انتخاب کنیم یا دو دستگاه ۲۴ و ۳۰ هزار، با دریافت مشاوره صحیح از شرکت های این حوزه قابل انجام است.

خرید داکت اسپلیت

یک فرمول محاسبه ساده

در این فرمول، ظرفیت دستگاه بر اساس متراژ و بر اساس میانگینی از ضریب شهرها در نظر گرفته می شود. به این صورت که برای دستگاهی با ظرفیت ۲۴۰۰۰   BTU/hr، واحد بین ۰ تا ۶۰ متر مربع مناسب است.

به همین صورت برای یک واحد با متراژ بین ۶۰ تا ۹۰ متری، دستگاه ۳۰ هزار مناسب است. برای واحد مسکونی بین ۹۰ تا ۱۲۰ مترمربع دستگاه ۳۶ هزار استفاده می شود. درباره واحدهایی با متراژ ۱۲۰ تا ۱۵۰ متر مربع نیز، پیشنهاد استفاده از دو دستگاه با ظرفیت های ۲۴هزار+۳۰هزار است.

برای واحدهایی با متراژ مابین ۱۵۰ تا ۲۰۰ مترمربع نیز، ۲ دستگاه داکت اسپلیت با ظرفیت سرمایشی و گرمایشی ۳۰ هزار مورد نیاز است.

 

نکات مهم در محاسبه ظرفیت

برای واحدهایی که سقف های بلندتر از حد معمول دارند، پیشنهاد میکنیم یک سطح بالاتر ظرفیت دستگاه داکت اسپلیت انتخاب شود. نکته دوم اینکه اگر اطراف منزل یا آپارتمان شما، ساختمان دیگری وجود ندارد، مشابه نکته قبلی از داکت اسپلیت با قدرت بیشتری استفاده کنید.

این موضوع برای طبقات اول و آخر نیز صدق می کند. پیشنهاد اکید ما استفاده از پنجره های دوجداره و عایق کردن دیوارها برای افزایش راندمان دستگاه داکت اسپلیت است.

اگر همچنان محاسبات مربوط به ظرفیت داکت اسپلیت برای شما دشوار است، می توانید از متخصصان مجرب ما در آرتانیسم برای مشاوره رایگان استفاده کنید.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 218 views بار دسته بندی : رپورتاژ تاريخ : 1 آگوست 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.